Follow Michelles hörna

onsdag 19 augusti 2009

Semlor/Frallor al'a Michelle

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt recept till er
Ca 15 semlor/frallor eller två bröd
50g jäst
50g smör helst, margarin
5dl vatten
1-2msk ljus sirap
1 nypa salt
1dl mjölkpulver
2dl rågsikt
ca 8dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull och häll i vattent, värm tills det är 37grader.
undertiden blandar du jästen och sirapen till en flytande smörja i en bakdunke.
Häll i vattnet och smöret, blanda i saltet och rågsiktet. Blanda vetemjölet och mjölkpulvret och häll i, arbeta ihop dagen. Tillsätt mera mjöl ifall konsistensen inte känns bra, den ska vara lite klippig men inte för klibbig.
Låt jäsa under duk i ca 30min. Baka ut Semlorna/Frallorna eller bröden och låt jäsa i ytterligare 30 min under duk.
Ställ ugnen på 150-175grader och grädda Semlorna/Frallorna i 5-8 min beroende på hur stora. Bröden gräddas i nedre delen av ugnen 10-15 min
Låt svalna under duk på galler.

Lycka till


Jag tycker själv att dom här Semlorna/frallorna är hur goda som helst. har använt dom till hamburgar bröd och till limpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar